Projectleiding bij luxe jachtbouw

Voor opdrachtgever Royal Huisman in Vollenhove, gespecialiseerd in luxe jachtbouw van motor- en zeiljachten, stond het als een paal boven water. Onze collega Richard, ervaren Lead Engineer en eerder betrokken bij soortgelijke projecten, werd gevraagd opnieuw betrokken te zijn bij de bouw van een nieuw high-end jacht, nu een slag groter dan het vorige exemplaar. Het maakt TT-Engineering trots dat specifiek wordt gevraagd naar inzet van onze kennis en kunde bij dit specifiek project.

De huidige opdrachtgever van Richard, is dus voor hem een ‘oude bekende’. Er zijn nu ruim 350 mensen in vaste dienst. De flexibele schil bestaat daarnaast in hoogtijdagen nog eens uit eenzelfde aantal mensen. Dat maakt Royal Huisman een grote organisatie in de luxe jachtbouw. Als wij elkaar spreken, zijn er tegelijkertijd flink wat projecten in aan- en afbouw. Daarnaast staat er ook een nieuwbouwproject op de planning.
 

Afwisselend takenpakket in een verantwoordelijke rol

Richard: “mijn rol nu is dat ik 1 op 1 opereer naast de Project Engineer, die als een soort van projectmanager de lijnen uitzet. Dat is voor hem een dusdanig grote rol dat ik als zijn rechterhand opereer. Bij het takenpakket hoort dat je als Project Engineer verantwoordelijkheid draagt, ook de volledige verantwoording neemt en dat je een 1e aanspreekpunt bent. Je controleert werk, om dit bij akkoord door te zetten of terug te koppelen wanneer er nog aanpassingen noodzakelijk zijn of iets niet goed is op een tekening. Daarnaast ben je contactpersoon richting leveranciers, geef je hen akkoord en keur je tekeningen goed zodat de bestellingen kunnen worden gedaan. Richard: “ik moet eerlijk zeggen dat ik de werkvloer, de jongens van de uitvoer en het hele werkplaatsgebeuren daarbij soms wel eens mis. Het echte managementverhaal – waarbij cijfers, kosten en het planmatig aspect om de hoek komen kijken– trekt mij ook wat minder. Soms vind ik het best een lastige spagaat tussen tijd (dus geld) en kwaliteit. Ik vind dat het product dat wij maken de beste oplossing met inzet van de beste materialen verlangt. Het is niet vanzelfsprekend dat dit hand in hand gaat met kostenreducties”.
 

De grootste uitdaging op technisch vlak en qua aansturing:

“De grootste uitdaging op dit moment is om de engineering data, nodig voor casco, op tijd de deur uit te krijgen volgens een strakke planning. Na deze periode starten we met detail engineering van ‘onze’ items. We zijn dus nu vooral bezig voor de afdeling Casco, zodat zij op tijd kunnen gaan starten met de fysieke cascobouw. Ik ben in mijn rol dan ook druk om alle benodigde data te verzamelen en coördineer dit richting mijn collega’s. De data die ik krijg, controleer ik vervolgens om daarna door te zetten naar werkvoorbereiding. Dit doe ik naast de reguliere pre-engineering werkzaamheden. Ook ondersteun ik mijn Project Engineer met de vragen of werkzaamheden die hij voor mij heeft. Al met al genoeg te doen op dit moment”.
 

Werken in een projectorganisatie

In 2017 – tijdens het vorige project waarbij Richard was betrokken – was de interne organisatie van Royal Huisman anders ingericht en werd één project per keer gedaan. Ook gebeurde er toen meer in eigen beheer. Nu is het omgeturnd tot een projectorganisatie. Een voorbeeld waaraan je dat concreet merkt, is dat als engineering-dek nagenoeg klaar is een volgende fase start, namelijk die van inbouw door de afdeling productie. Tegen de tijd dat het zover is, zijn de engineers waarschijnlijk alweer doorgestroomd naar een ander nieuwbouwproject. Richard: nu deze fases niet meer parallel aan elkaar lopen, mis ik eerlijk gezegd wel de connectie met het product en dat vind ik echt ontzettend jammer. De les die ik daaruit haal: ik merk dat ik echt een praktijkman ben die in connectie wil blijven met de techniek”.

Het perfecte plaatje

“Mijn hart gaat echt sneller kloppen van een stuk esthetiek. Vormgeving en details moeten kloppen. Ik denk met inzet van mijn kennis en ervaring vooruit, waarmee ik ga voor het perfecte plaatje. Dat is een tic die ik hier wel tot in de puntjes heb ontwikkeld en waar ze in de luxe jachtbouw vooral blij mee zijn”.
– Richard

Lees meer over Richard

Waar gehakt wordt…

Niet voor niets luidt het spreekwoord: waar gehakt wordt, vallen spaanders. Richard herkent dat en vertelt: “Ja, natuurlijk worden er wel eens fouten gemaakt! Zeker op het vlak van: ‘past het allemaal wel’? Je reserveert bijvoorbeeld extra ruimte, maar is die extra ruimte reservering wel voldoende geweest? Hebben we dingen over het hoofd gezien, klopt de uitlijning nog wel? Dat zijn allemaal bouwtechnische aspecten die op papier en in je 3D omgeving grotendeels kloppen. Al een paar keer heb ik wel geleerd dat de praktijk een harde leerschool is. Dan blijkt er ineens toch iets niet te passen of te kloppen en dan baal je natuurlijk!”

Met het team wordt op zo’n moment nagedacht over een mogelijke oplossing. Hoe kunnen we het aanpassen, hoe kunnen we het in de praktijk op een zo goed mogelijke manier oplossen? Richard: “Het mooie aan werken in projectteams, is dat er altijd wel een door de wol geverfde collega is waarmee je even kunt sparren. Je toetst en prikkelt elkaar om daarna snel tot oplossingen te komen. Twee weten meer dan één, daar sta je versteld van. Het geeft mij echt een kick dingen samen op te lossen. Is het niet linksom, dan is het rechtsom, maar eruit komen we! Mijn drive is altijd de klant tevreden te houden, waarbij mijn prioriteit bij het product en het gemeenschappelijk belang ligt. Overigens botst dat wel eens met andere verwachtingen, maar daar ben ik altijd open en eerlijk in”!

Niet solliciteren, wel afwisseling en uitdaging?!

Als je voor een projectgericht ingenieursbureau als TT-Engineering werkt, dan vragen opdrachtgevers je nog wel eens om bij hen in dienst te komen. Het argument dat vaak aangedragen wordt, is: ‘want dan heb je alles goed geregeld en krijg je een vaste basis’. Richard: “Ik zeg dan op mijn beurt: wanneer je bij TT-Engineering in dienst bent, is dat niet anders! Groot bijkomend voordeel is dat ik niet steeds hoef te solliciteren op een andere job, maar dat ik toch makkelijk kan switchen van project. Ook het nadeel dat je niet tot de kern van een bedrijf komt als ‘ingehuurde kracht’, is wat mij betreft niet waar. Het ligt echt aan je inzet, betrokkenheid en interesse als persoon. Laat jij jouw gezicht zien en werk je goed samen, dan loont zich dat en word je oprecht gewaardeerd. En daar doe ik het voor!”