Hans:

"Ik word blij van alles wat warm wordt, geluid maakt en rookt"

Ken je Hans al? Hij is junior engineer en sinds augustus 2017 gedetacheerd bij onze opdrachtgever Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe B.V. Als fanatieke sleutelaar aan auto’s en motoren slaagde hij voor zijn MBO diploma autotechniek op het Deltion College in Zwolle. Hans: “Autotechniek zit in mijn DNA. Mijn vader en ik waren altijd aan het rommelen in de schuur met van alles en nog wat en ik ben als het ware opgegroeid met de vingers in het vet”.

Van MBO naar HBO

Hans deed het MBO via een verkorte route, omdat hij over een HAVO diploma beschikt. Hij lacht: “dat was echt een superleuke tijd en ik heb er geen seconde spijt van gehad! Alles wat warm wordt, geluid maakt of begint te roken vind ik namelijk geweldig! Ik mocht aan auto’s sleutelen, heb bij verschillende autobedrijven gewerkt, had leuke collega’s en trok op met medestudenten”. Maar na 3 jaar in de autogarage ging het toch kriebelen. Hij was uitgekeken en vroeg zich af of er meer in zat. Uiteindelijk koos hij voor de opleiding Autotechniek aan de HAN in Arnhem. Hij rondde zijn studie daar keurig binnen 4 jaar af.

Afstudeeropdracht bij Fokker

Hans studeerde af bij Fokker in Hoogeveen. Hans lacht: “Het laatste jaar van de opleiding besteedde ik aan composiet-design en het doorrekenen ervan. Dat is met carbonfiber en glasvezel. Ik kwam bij Fokker terecht, omdat de luchtvaart de enige industrie is die dat materiaal op dit moment op grote schaal toepast”. Hij gaat verder: “Het komt ook in de autotechniek voor, maar lang niet op zo’n grote schaal en alleen bij hele dure merken”. Hans werkte aan de horizontal stabelizer, een vleugel aan de achterkant van de helikopter. “Er gelden richtlijnen voor wat een vleugel moet kunnen weerstaan zonder dat ie afbreekt, of een gevaar vormt voor de vluchtveiligheid, als er een vogel of bijvoorbeeld drone of ander projectiel tegenaan vliegt. Daar heb ik een simulatie op gedaan. Het resultaat was een aanbeveling voor de composietstructuur”. Hij studeerde af met een 8, maar kon helaas niet bij Fokker blijven.

Aan de slag bij TT-Engineering

Een baan vinden in de techniek is natuurlijk geen probleem. Hans zegt daarover: “Het klinkt misschien wat opschepperig, maar je wordt enorm veel benaderd. Ik denk dat ik na mijn afstuderen wel 25 vacatures in de mailbox heb gehad. Voor de raarste functies, die helemaal niet bij mijn profiel pasten. Uiteindelijk ben ik me gaan oriënteren op websites van bedrijven waar ik wel zou willen werken. Bijvoorbeeld Broshuis in Kampen, trailerbouwers voor vrachtwagens voor zwaar vervoer. Dat vraagt om mooie stukjes techniek”. Toch had hij de ambitie om door te gaan met composiet. Maar als je niet bij Fokker kunt werken, dan zijn er niet veel alternatieven.

Hans

Nadruk op techniek

Hans kende TT-Engineering van de HAN. “Zij hadden daar een bureau waar je als student kon werken en sponsorden HAN Hydromotive, waar ik bij zat. Ik dacht: “Daar waag ik een gokje op”. Na mijn inschrijving via de website, werd ik gebeld voor een kennismaking. Dat voelde goed. TT was niet opdringerig, zoals andere bureaus, en mijn persoonlijke wensen stonden centraal. Ze vroegen me wat ik wilde en zochten daar een baan bij. Niet: “We hebben een opdrachtgever die nu iemand nodig heeft, dus je moet nu bij ons komen”. Ik vond de nadruk op techniek ook fijn. TT is er voor technische ingenieurs en ze doen het er niet zomaar bij. Ze boden mij een prachtige functie bij Mitsubishi in een junior-senior traject aan. Als je van school komt weet je nog niets, dan is het fijn om een klankbord te hebben. Dat sprak me heel erg aan”.

Werken bij Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe B.V.

Autotechniek en Mitsubishi, voor Hans kon er geen betere match bestaan. In Almere bouwen ze turbochargers voor op motoren. Hans: “Mitsubishi is een enorm groot bedrijf en je moet het compleet los zien van de Mitsubishi auto. Daar doen we werkelijk niets voor. Hier werken we alleen voor de Duitse, Franse en Engelse industrie, voor de automerken BMW, Mercedes, Peugeot, Renault, Audi, Jaguar, Landrover en McLaren”. Hij glundert: “We maken onderdelen voor de échte automerken zeg maar”. Hans werkt op de afdeling design, waar hij zich bezig houdt met 3D ontwerp en de bijbehorende 2D tekeningen van turbochargers voor BMW motoren.

Internationaal bedrijf

Hij vindt het tof om voor een groot internationaal bedrijf te werken. “De Japanse cultuur is heel anders dan de onze. Ik heb Japanse collega’s waar ik direct contact mee heb, dat zorgt voor een interessante werkomgeving, al gaan dingen soms iets te bureaucratisch hier”, voegt hij lachend toe. En dat je bij een Japans bedrijf werkt, mag je weten. Hans: “Het is niet alleen maar bruinbrood met Hollandse kaas hier. Sushi hoort er ook bij!” Hans zou het leuk vinden om in de toekomst naar München af te reizen, voor de development afdeling van BMW.

Technische prikkeling als designer engineer

De technische vraagstukken bij Mitsubishi prikkelen hem dagelijks. Hans: “Als je geen automonteur bent, zie je dat misschien niet zo. Maar tegenwoordig zijn de auto’s zo volgepropt met techniek dat het lastig is om daar nog meer bij in te stoppen. Het is een uitdaging om alles in zo’n klein pakketje te stoppen dat het ook nog past en werkt. Soms is het enorm puzzelen om onderdelen op hun plek te krijgen. Vervolgens worden ze aan testen onderworpen waar je naar van wordt. Zo worden de auto’s door zoutbaden gereden en besproeid met zout water en dan moet ie het na een half jaar nog steeds doen. Als designer ben ik daarbij betrokken en dat maakt het wel heel leuk”.

TT-Engineering_Hans_werkt_aan_de_Mitsubishi_Turbocharger

Grootste uitdaging

De grootste uitdaging voor Hans is het feit dat er zoveel aspecten in het design bij elkaar moeten komen. Hans: “Het design wat ik maak is een groot compromis tussen veel afdelingen. Iedereen moet toevoegen wat voor hem belangrijk is; de jongens van performance willen dat de motor PK’s levert en het goed doet, de jongens van kwaliteit willen niet dat ie roest, leveranciers moeten het ding produceren, inkoop wil het voor een goede prijs, dus mijn design moet daarin faciliteren. Dat maakt het heel moeilijk om tot een uniform besluit te komen”. Hoe hij zich daarin beweegt? Hij antwoord: “Ik probeer overal open voor te staan. Iedereen moet zijn zegje doen, dan probeer ik inzichtelijk te maken hoe dat deel in het design geïmplementeerd kan worden, of waarom niet. Dan hoop ik nieuwe feedback te ontvangen over hoe het dan anders zou kunnen, zodat we samen een oplossing vinden. Want dat is iets wat je niet alleen kan als designer”. Vanuit zijn rol voelt hij zich comfortabel en sterk genoeg om “nee” te zeggen. Omdat hij daarin gesteund wordt door collega’s en zijn senior.

“Dat vertrouwen moet er zijn. Want daardoor voel ik me veilig en kan ik het maximale uit mezelf halen.”

Hans wordt dus begeleid door een senior engineer van Mitsubishi. Hij zegt: “Ik heb geluk dat de klik tussen mij en mijn senior goed is. Dat is essentieel om bevestigd te krijgen of je wel of niet goed bezig bent. Dat vertrouwen moet er zijn. Want daardoor voel ik me veilig en kan ik het maximale uit mezelf halen”. Binnenkort start hij met gesprekken voor een vervolg op zijn junior-senior programma in de vorm van een traineeship van TT-Engineering.

Wat kan TT-Engineering voor jou betekenen?

Wil jij weten wat TT voor jou als afgestudeerde engineer kan betekenen? Neem dan eens contact op met onze recruiters Wouter Nijhuis of Carl Middelkoop via werken@tt-engineering.nl, of bekijk de vacatures op onze website