Voorspoed en tegenslag:

Hoe Paul afstudeerde in werktuigbouwkunde

Paul studeerde sinds november 2017 af bij ons ingenieursbureau in Zwolle. Een jongen uit Olst die probleemloos zijn lagere school doorliep, vanaf 3 VMBO moeiteloos overstapte naar de HAVO en daar binnen 5 jaar slaagde. Maar leren moet je leren, daar kwam hij tijdens zijn studie werktuigbouwkunde op het Windesheim in Zwolle wel achter.

Werktuigbouw, luchtvaart- of autotechnologie?

Zijn interesse voor natuurkunde, bewegende delen en krachten brachten hem naar de studie werktuigbouwkunde op het Windesheim. Of zoals Paul het zelf zegt: “Ik wilde een technische studie doen en was niet zo van de elektro. Dan kom je uit op werktuigbouwkunde, autotechniek of luchtvaarttechnologie. Ik koos uiteindelijk voor werktuigbouwkunde omdat deze richting algemener is”.

“Vanaf toen moest ik ongeveer ieder tentamen twee keer doen”

Statica en meters maken

Paul rolde met gemak door het eerst jaar. Voor hem was de lesstof te saai en vooral te gemakkelijk. Hij lacht: “Maar dat ging fout in het 2e jaar. Vanaf toen moest ik ongeveer ieder tentamen twee keer doen. De stof werd niet alleen lastiger, maar ik kwam erachter dat ik ook nooit had geleerd om te leren. Best essentieel als je naar het HBO gaat. Neem bijvoorbeeld statica. Dat waren serieuze sommen die ik soms meerdere keren moest doen voor ik ze begreep. Dan moet je eigenlijk meters maken maar dat deed ik niet. Lang leve de herkansingen dus”.

Chassisontwerp Blue Racing Team

Maar hij overleefde en deed zijn minor in de richting van applied mechanics. Hij werd blij van het doorrekenen van tandwielen en het berekenen van krachten, dus de basisvakken statica, dynamica en machineonderdelen werden zijn grootste vriend. Hij was dan ook apetrots toen hij het chassis voor de auto van het Blue Racing Team van Windesheim mocht ontwerpen. Hij glundert: “Dat was een auto van onder de 100 kg die 1 op 608 heeft gereden, dat vond ik echt heel gaaf”.

Vastgelopen

Paul zat in een lekkere flow. Boekte successen, volgde na zijn minor met succes vakken aan de Napier University Edinburgh, deed internationale vrienden op en de wereld lachte hem toe. Maar raakte uit die flow toen hij mocht afstuderen bij het bedrijf Donkervoort Automobielen. Een mooi bedrijf waar hij onderzoek deed naar composieten en de sterkteleer. Paul had voornamelijk ervaring in ontwerpen. Het doen van onderzoek en maken van onderzoeksverslagen waren nieuw voor hem en braken hem op. Na driekwart jaar ploeteren gaf hij het in overleg met zijn begeleider op. Niet cool, vond ie zelf en ging na deze deceptie op vakantie.

Afstuderen bij TT-Engineering

Eenmaal thuis moest hij opnieuw op zoek naar een afstudeeropdracht. Waar vind je dan nog zo’n opdracht op een hele korte termijn? Dat was geen gemakkelijk opgave. Uiteindelijk besloot hij een oproep te doen op LinkedIn en kwam in contact met TT-Engineering, een detacheringsbureau voor hoogopgeleide werktuigbouwkundigen, met een eigen ingenieursbureau. Zijn begeleiders boden hem twee opdrachten. In overleg met zijn begeleiders van het Windesheim koos hij uiteindelijk voor de opdracht van een toonaangevende leverancier van laad- en lossystemen voor het wegtransport.

“Ik ben nu aan het onderzoeken hoe deze om te bouwen is naar een elektrische variant en het liefst één op één uitwisselbaar”

De opdracht

Paul vertelt over zijn opdracht: “Het bedrijf heeft een trailerkraan die los staat van de vrachtwagen. Deze kan naar voren en achteren rijden, dingen hijsen en verplaatsen. Normaal worden deze kranen aangedreven door de vrachtwagen, maar omdat deze kan rijden heeft ie zijn eigen motor. Dat is op dit moment een diesel die zeer waarschijnlijk niet voldoet aan de milieueisen van de nabije toekomst, in verband met de uitstoot. In de toekomst moet ie met een schonere motor worden uitgerust en ze verwachten over 10 jaar zelfs dat ie helemaal elektrisch zal zijn. Ik ben nu aan het onderzoeken hoe deze om te bouwen is naar een elektrische variant en het liefst één op één uitwisselbaar. Zodat zelfs bestaande motoren in een dag omgebouwd kunnen worden”.

Het ontwerp

Paul vertelt: “Ik startte met het project door uit te zoeken welke onderdelen er nu op de motor zitten en wat ze leveren. Vervolgens ben ik erover met de opdrachtgever in gesprek gegaan. Dan heb je al gauw een pakket van eisen aan dan ga je ontwerpen”. Na een (zoals hij zelf zegt) saai voortraject met veel lezen, ging het ontwerpen best makkelijk. Hij verwachtte dat het een probleem zou zijn om alle componenten in de beschikbare ruimte te krijgen, vanwege de benodigde accucapaciteit. Maar dat viel mee. Zijn begeleiders besloten hem vervolgens verder uit te dagen door zijn probleemstelling uit te breiden. Hij ging aan de slag met trillingsanalyses op het door hem ontworpen frame, om te kijken of het frame zou bezwijken, of het effect zou hebben op de accu’s en of het frame aan de Arbo-eisen zou voldoen. “Met één kleine verandering voldoet alles nu”, zegt hij trots.

“Voor mij klinkt alles altijd hartstikke logisch, maar ik vind het heel moeilijk om dat over te brengen aan anderen”

De grootste uitdaging

Maar hij is er nog niet. Zijn grootste uitdaging is het schijven van een leesbaar en duidelijk verslag. “Iemand die niet weet wat ik gedaan heb moet op basis van mijn verslag begrijpen waar het over gaat. Voor mij klinkt alles altijd hartstikke logisch, maar ik vind het heel moeilijk om dat over te brengen aan anderen”. Gelukkig kijkt begeleider Carl Middelkoop van TT-Engineering mee en helpt hem erbij. Technisch inhoudelijk sparren doet hij met zijn begeleider Melgert van Schalkwijk. Maar ook met de andere collega’s doet hij dat regelmatig. Paul: “Dat is wel fijn, want als je hier een vraag stelt nemen ze echt de tijd om even mee te denken en doen ze niet kortaf ofzo. Tis ook nog eens hartstikke gezellig”. Als alles goed gaat mag hij eind maart 2018 zijn eindpresentatie voor al zijn begeleiders doen. En dan? Paul: “TT-Engineering heeft mij inmiddels een baan aangeboden. Daar ben ik heel blij mee. Helemaal omdat ik nog niet zo goed weet wat ik wil. Ik zie detachering dan als een goede mogelijk om dat uit te vinden.” Grijnst: “En dan kan ik eindelijk het huis uit”.

Ook afstuderen of een traineeship volgen?

Ben je benieuwd wat TT-Engineering voor jou kan betekenen na je afstuderen? Neem dan eens contact op met onze recruiters Gwenda Wind – Talen of Wouter Nijhuis via werken@tt-engineering.nl, of kijk op onze website.