Ontwikkeling van
VDL chassis

De kernactiviteiten van VDL Bus & Coach bestaan uit de ontwikkeling, productie, verkoop en aftersales service van een breed palet aan bussen en modules voor bussen, waaronder chassis modules. Via VDL Bus Chassis hebben wij onder andere VDL Bus & Coach geholpen bij diverse vraagstukken rondom de engineering van chassis van verschillende modellen. Een paar van onze werkzaamheden lichten wij hieronder uit.

De Europese Unie (EU) stelt eisen ten aanzien van de maximaal toegestane schadelijke uitstoot van voertuigen. Deze emissienormen worden voortdurend aangescherpt. Zo is sinds 2009 de Euro 5 norm van kracht en vanaf 2014 de Euro 6 norm. Naar aanleiding van deze wijzigingen hebben wij VDL onder andere ondersteund bij de ontwikkeling van pneumatische voertuigsystemen die voldoen aan de normen van de EU. Daarnaast heeft onze collega Remko diverse werkzaamheden uitgevoerd voor het chassis, de driveline en de randapparatuur voor verschillende modellen.

Optimalisatie van de aandrijving van de hydraulische ventilator
Zo heeft hij onder andere gewerkt aan het verminderen van trillingen in het complete hydraulische systeem van het model LLE (voorheen Ambassadeur) met Euro 5 norm. De trillingen bleken te ontstaan bij een bepaald toerengebied van de hydraulische ventilator die de motor afkoelt. Na uitvoerig testen bleek het toepassen van langere aan- en afvoerslangen de beste oplossing te zijn. Een soort expansievat opnemen in de leidingen zou als B-keuze ook kunnen, maar deze oplossing zou duurder en van mindere kwaliteit zijn. Reden om toch voor de B-keuze oplossing te kiezen, was ruimtegebrek in combinatie met een voorgeschreven slanglengte, waar niet van afgeweken mocht worden. De lengte die de slangen moesten hebben, was namelijk gespecificeerd. Onze collega Remko heeft toen gezocht naar een slangloop die de langere slangen kwijt kon. Na een proefmontage bleek dit een kwalitatieve én voordeligere oplossing te zijn die sindsdien toegepast is op de bussen.

Ontwerp van ophangsysteem voor trillingsdempers en stabilisatorstangen
Ook heeft Remko een ophanging geëngineerd voor trillingsdempers en stabilisatorstangen voor alle chassis, behalve voor de LLE. In eerste instantie was dit alleen nodig voor bestaande bussen (Euro 5 en ouder). Later is deze constructie ook toegepast op de Euro 6 chassis. De rubbers zijn zo vormgegeven dat ze mechanisch begrensd zijn en op hun plek blijven zitten.

Herontwerp gietstuk voor de derde as
Het gietstuk dat voorheen gebruikt werd voor de ophanging van de derde (naloop-) as was groot, zwaar, duur om te produceren en het werd gemaakt bij een leverancier in plaats van ‘in huis’. Remko heeft hier een eenvoudiger te produceren eindontwerp voor gerealiseerd. Deze bleek lichter, goedkoper om te produceren en steviger dan het oude ontwerp. Het produceren van het door hem ontworpen gietstuk kon in het vervolg door VDL zelf gerealiseerd worden.

Voor VDL werken wij zowel in Eindhoven als in Heerenveen. In Heerenveen worden de VDL-bussen mede door onze engineers klant specifiek ontwikkeld in Inventor en Creo Elements.

“Ik vond het heel leuk om deze projecten bij VDL uit te voeren. Door mijn automotive achtergrond had ik een goede affiniteit met het product. Het meest trots ben ik op de oplossing die ik bedacht heb voor de trillingen in de aandrijving van de hydraulische ventilator van de LLE Euro 5 chassis.”

  • Remko
Dienst:
Detachering
Duur:
4 jaar
Systemen:
Inventor en Creo Elements