header image
Maakt ontwikkeling mogelijk!

TT-Nieuws

Van luchtvaarttechniek via surfsimulatie naar innovatieve machinebouw

Soms wordt door afstuderen een onlogische route logisch.

 

TT-Engineering-Lance_Bakker-Carl_Middelkoop-afstuderen_als_engineer

Voor Lance Bakker was deze stap relatief snel gemaakt. Vanuit zijn studie luchtvaarttechniek zocht hij een afstudeeropdracht in de richting van stromingsleer. Die zoektocht heeft niet lang geduurd en al snel maakte hij deel uit van het team van TT-Engineering. In zijn afstudeeronderzoek voerde hij berekeningen uit voor een innovatieve surfsimulator. Na succesvol afgestudeerd te zijn, werkt Lance inmiddels een paar maanden aan de verticale windturbine ‘TULYP’, voor MechDes Engineering. Lees hieronder hoe voor Lance een onlogische route logisch werd door zijn afstudeertraject.

“Vanuit mijn studie wilde ik voor mijn afstuderen natuurlijk graag iets doen wat gerelateerd was aan de luchtvaart. Mijn zoektocht was wat kort dag, dus ik heb toen online gezocht op ingenieursbureaus. De meeste ingenieursbureaus werken in verschillende branches en hebben een brede kennis, dus dat bood kansen voor opdrachten gericht op luchtvaart. Toen ik ingenieursbureaus in de buurt van Harderwijk, want daar woon ik, combineerde met luchtvaart kwam ik al snel TT-Engineering tegen.”, vertelt Lance. Hij vervolgt: “Het idee om af te studeren bij een ingenieursbureau dat zowel geoutsourcete projecten aanneemt als detacheert vond ik waardevol voor mijn toekomst na het afstuderen. TT-Engineering heeft een groot netwerk en dat biedt mij veel mogelijkheden.”.
 

Een optimale match

Terwijl Lance op zoek was naar een afstudeerstage, werkte collega en recruiter Carl Middelkoop aan het opzetten van een afstudeertraject bij TT-Engineering. Carl licht toe: “Er was nog geen afstudeertraject, terwijl er veel opdrachten bij TT-Engineering zijn waar je een leuke, uitdagende afstudeeropdracht van kunt maken. Hierbij vind ik het belangrijk dat wij opdrachten aanbieden die ook echt meerwaarde hebben voor de afstudeerder, voor ons en voor onze opdrachtgevers. Het moesten geen opdrachten zijn die op de plank lagen, al een paar keer uitgevoerd waren en waar verder weinig mee zou gebeuren.” Carl sprak daarom verschillende collega’s over de mogelijkheden. Eén van die collega’s, Melgert van Schalkwijk, vertelde dat ons interne engineeringsteam werkte aan het ontwerp en de berekeningen van de nozzle van een innovatieve surfsimulator. Hierbij was het nog de vraag of de surfsimulator daadwerkelijk in productie zou worden genomen. Om deze reden was het concept nog niet volledig doorgerekend, wat een goed onderwerp voor een afstudeeropdracht zou kunnen zijn. Carl vertelt: “In eerste instantie ben ik met Hogeschool Windesheim in gesprek gegaan over deze opdracht, maar er waren weinig studenten die deze opdracht zouden kunnen doen. De docenten gaven aan dat het een zware opdracht was, waar specialistische kennis voor nodig was. Bijvoorbeeld door het volgen van een minor. En toen klopte Lance aan met een specialistische achtergrond en die iets zocht op het gebied van stromingsleer. Dat was natuurlijk een optimale match.”

TT-Engineering-Lance_Bakker-Carl_Middelkoop-afstuderen_als_engineer TT-Engineering-Lance_Bakker-Carl_Middelkoop-afstuderen_als_engineer
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Uitdagingen bij het berekenen van de nozzle

Het uitdenken en uitvoeren van de afstudeeropdracht verliep soepel, waarbij de grootste uitdaging voor Lance het zoeken naar een oplossing voor de beperkingen van het studentenpakket van de Ansys software was. Dit heeft hij opgelost door de nozzle te halveren. “In principe is de nozzle in spiegelbeeld ontworpen. Er zit dus een symmetrielijn in. Ik hoefde daardoor alleen de helft uit te rekenen en de berekening vervolgens alleen maar te spiegelen. Het probleem was dat er veel turbulente stroming in de hoek van de nozzle zat en daar had het rekenmodel veel moeite mee. Door die turbulentie ging het rekenmodel alle kanten op rekenen, omdat hij het niet stabiel kon krijgen. Op een gegeven moment heb ik ontdekt waar de turbulentie vandaan kwam en heb ik het model zo kunnen aanpassen dat de turbulente stroming werd omgezet in een laminaire stroming. Hierdoor had het rekenmodel geen moeite meer met doorrekenen.”, vertelt Lance. Carl vult aan: “Vanuit de opleiding is het vooral belangrijk dat je jouw keuzes academisch kunt onderbouwen. Lance heeft dit goed gedaan.”

Momenteel wordt de markt voor de surfsimulator nog onderzocht. Bij voldoende vraag zal een prototype worden geproduceerd om het ontwerp te testen. Het ontwerp is zo gemaakt dat het achterop een aanhanger kan, waardoor het overal waar water is gebruikt kan worden. Hierdoor kan de surfsimulator gebruikt worden voor entertainment doeleinden op evenementen, zoals bijvoorbeeld op een personeelsfeest.

TT-Engineering-Lance_Bakker-Carl_Middelkoop-afstuderen_als_engineer TT-Engineering-Lance_Bakker-Carl_Middelkoop-afstuderen_als_engineer

TT-Engineering-Lance_Bakker-Carl_Middelkoop-afstuderen_als_engineer TT-Engineering-Lance_Bakker-Carl_Middelkoop-afstuderen_als_engineer
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Over het afstuderen bij TT-Engineering

Over zijn ervaring met afstuderen zegt Lance: “Wat ik vooral heel fijn vond was de goede procesbegeleiding. Je ziet toch vaak dat dat bij andere organisaties niet zo fijn verloopt. Mijn ervaring is dat die toch vaak alleen uit zijn op het eindproduct en zich niet teveel willen bezighouden met de opleiding zelf. Dat is niet belangrijk voor het bedrijf. TT-Engineering doet dat anders en dat vond ik echt prettig. Daarnaast had Carl veel kennis van het proces dat je als afstudeerder moet doorlopen en hij wist het goed over te brengen. De scheiding tussen de procesbegeleiding door Carl en de technische begeleiding van Melgert was ook fijn. Een andere collega, Erik Schuck, had ook ervaring met simulaties en berekeningen, dus die heeft ook af en toe met mij meegekeken. Ik denk dat mijn afstudeeronderzoek naar een hoger niveau is getild door de goede begeleiding vanuit TT-Engineering. Vooral als het gaat om het goed onderbouwen van al mijn keuzes.”

Voor Carl ligt hierin juist een groot deel van zijn passie: “Ik haal veel voldoening en energie uit het helpen bij het academisch onderbouwen van keuzes en conclusies. Die onderzoekende mindset helpt je om tot hele mooie resultaten te komen. Ook als je later tijdens je werk een meer praktische aanpak hanteert.” Ook herkent hij de interne focus van veel organisaties: “Een andere collega heeft, voordat hij bij TT-Engineering kwam, twee keer eerder afgestudeerd. Dat ging mis omdat hij niet voldoende data en ruimte van de bedrijven kon krijgen om tot een goede onderbouwing te komen. Afstudeerders horen geen weerstand te voelen van de organisatie waar zij hun onderzoek voor doen. Ik vind het belangrijk om ervoor te zorgen dat afstudeerders binnen onze organisatie goed gefaciliteerd worden TT-Engineering-Lance_Bakker-Carl_Middelkoop-afstuderen_als_engineeren dat we op geen enkele manier een obstakel vormen voor het op tijd en goed afstuderen. In tegendeel, we doen er alles aan om afstudeerders daarin goed te ondersteunen.” Over zijn ervaring met Lance vertelt Carl: “Ik moet zeggen dat Lance heel zelfstandig was. Hij had zelf de touwtjes in handen en ging heel gestructureerd te werk. Iedere afstudeerder heeft iets anders nodig. Bij Lance was mijn rol vooral om sparringpartner te zijn. Hoe gaan we iets aanvliegen? Welke hoofdvragen stellen we en welke deelvragen horen daarbij? Hoe kun je het theoretisch onderbouwen en hoe zit je theoretische kader in elkaar. Lance was heel assertief. Als hij begeleiding nodig had, plande hij dit zelf een week van tevoren in.”

 

Waarom voor Lance een onlogische route logisch werd

Inmiddels werkt Lance al 5 maanden voor onze opdrachtgever en ons moederbedrijf MechDes Engineering, op de afdeling Special Projects. Hier werkt hij aan de verticale windturbine ‘TULYP’. Over het project vertelt Lance: “Daar doen wij het hele mechanische ontwerp voor. Vanaf de grond tot aan de bladen. We detailleren het ontwerp en zorgen aan de hand van berekeningen dat de structurele integriteit binnen de veiligheidsmarges valt.” Het project is opgezet door Arkom en in totaal werken 6 bedrijven aan de TULYP. Er moet dus veel afstemming plaatsvinden voor een goede realisatie. “Het leuke aan deze opdracht is dat er veel aerodynamica bij komt kijken en dat is meteen weer het raakvlak met de luchtvaart. Ook al werk ik zelf niet direct aan de aerodynamische kant van de TULYP, ik krijg er wel het een en ander van mee en dat is gaaf. Het nadeel van de luchtvaart zelf vind ik dat er erg veel regels zijn die je beperken in het ontwerp en daarmee het ontwerp conservatief houdt. Hier ben ik vrijer in wat ik allemaal kan doen en wat er allemaal mag.”, vult Lance aan.

Lance zijn focus ligt op het moment bij krachtberekeningen: “Ik denk wel dat ik nog eens terug zou willen naar de luchtvaarttechnologie, maar mijn tijd bij MechDes Engineering is heel waardevol. Elke ingenieur moet bij elk ontwerp zelf de berekeningen doen en dat is voor mij heel goed. Dat rekenen, daar kan ik nog in groeien. Ik denk dat ik daar voorlopig nog voldoende uitdagingen in heb en daarna kan ik inderdaad wel weer kijken naar de mogelijkheden binnen de Aerospace. Binnen het brede netwerk van TT-Engineering zijn daar voldoende mogelijkheden voor. Luchtvaarttechnologie is hoog gegrepen en vraagt om écht goede wiskundige onderbouwingen. Ik krijg nu nog veel en goede begeleiding en leermogelijkheden. Dat helpt me om een goede basis te vormen.”

TT-Engineering-Lance_Bakker-Carl_Middelkoop-afstuderen_als_engineerOp de vraag welke ervaringen hij meeneemt uit zijn afstudeerperiode antwoord Lance: “Aan het einde van mijn werkzaamheden moet ik een rapport opstellen over mijn berekeningen. Om daar een goed verhaal neer te kunnen zetten, moet ik wel van tevoren bedacht hebben waarom ik een bepaalde weg bewandel. Daarnaast heb ik door mijn afstudeerproject geleerd dat de aanpak om, in dit geval, de nozzle te halveren iets is wat je altijd zou moeten doen. Als er symmetrie in zit, is het goed om de helft weg te laten, want het scheelt gewoon rekentijd. Anders reken je namelijk aan iets wat je al weet.”
 
 

Ben jij benieuwd welke in eerste instantie onlogische weg jou op mooie plekken kan brengen? Neem contact met ons op via
038 42 57 680 of mail ons op werken@tt-engineering.nl. We ontdekken graag samen met jou welk carrièrepad bij jouw ambities past!